Følg oss på Facebook og last ned HRA-appen
Vi anbefaler at du følger oss i sosiale medier for nyheter og tips om kildesortering.
Følg oss på Facebook Følg oss på Instagram
For å få varsling på mobilen når avfallet blir hentet, anbefaler vi at du laster ned HRA-appen.
Her finner du også åpningstider og veien til nærmeste gjenvinningsstasjon. I tillegg kan du logge inn på «Min side».
Last ned HRA-appen
Se gjerne ofte stilte spørsmål fra nye kunder
Finner du ikke svaret på det du lurer på, er det bare å kontakte oss.
-
Må jeg melde fra til HRA om at jeg er ny kunde?
Hvis du har kjøpt en bolig hvor det er renovasjon i dag, så trenger du ikke det.
Hvis du har nytt hus, må du eller utbygger bestille beholdere 14 dager før innflytting.
Du vil også få plastsekker til plastemballasje, matavfallsposer og stativ til kjøkkenbenken når du eller utbygger bestiller beholdere.
Bestill beholdere på firmapost@hra.no eller ring 61 31 47 20. -
Hva må jeg gjøre om jeg har flyttet innad på Hadeland og Ringerike?
Har du kjøpt en bolig som allerede har renovasjon, må du og tidligere eier selv dele fakturabeløpet mellom dere.
Det er den som står som tinglyst hjemmelshaver (eier av eiendommen) på datoen vi fakturerer, som vil motta faktura og stå ansvarlig for innbetalingen.
Dersom du har kjøpt et nytt hus, må du eller utbyggeren bestille abonnement med beholdere 14 dager før du flytter inn. Dette gjør du ved å kontakte HRA på firmapost@hra.no eller ringe 61 31 47 20. -
Får jeg regning automatisk uten at jeg må si fra til HRA?
Ja, hvis du står som tinglyst hjemmelshaver på eiendommen ved fakturering vil du få faktura til folkeregistrert adresse automatisk.
Det er den som står som tinglyst hjemmelshaver (eier av eiendommen) på datoen vi fakturerer, som vil motta faktura og stå ansvarlig for innbetalingen. Har du kjøpt en bolig som allerede har renovasjon, må du og tidligere eier selv dele fakturabeløpet mellom dere. -
Kan jeg få regning på e-faktura/avtalegiro?
Ja, du kan opprette avtale i nettbanken din.
Dersom du allerede er kunde og har flyttet innad på Hadeland og Ringerike, må du avslutte tidligere avtale om e-faktura og/eller avtalegiro og opprette ny avtale på ny bolig.
Les mer om betaling og faktura. -
Hvilke typer avfall blir hentet hjemme på Hadeland og Ringerike?
Vi henter papir, matavfall, plastemballasje, glass- og metallemballasje og restavfall hjemme hos deg.
Lurer du på hva som skal hvor?HRA har som visjon på at vi sammen med dere innbyggerne skal være best på sirkulering av ressurser. Det innebærer at minst 65 prosent av avfallet som leveres til oss, skal kunne bli til noe nytt.
Matavfallet du leverer til oss, blir for eksempel til biogass som renovasjonsbilene våre kjører på. -
Når blir avfallet hentet?
Matavfall og restavfall blir hentet hver 14. dag, mens papir og plastemballasje blir hentet hver 4. uke.
Last gjerne ned HRA-appen. Da kan du sette opp automatisk varsling slik at du får en påminnelse i forkant av tømming.
Du kan også sjekke ut hentekalenderen vår. -
Kan jeg endre størrelse på avfallsbeholderne?
Ja, det kan du. Det er gratis å endre til større dunk for papir og papp.
Les mer om dette på siden vår om avfallsbeholdere og endring av størrelse. -
Hvor finner jeg nærmeste gjenvinningsstasjon?
Hver kommune har minst én gjenvinningsstasjon. Her kan du kan levere avfall som ikke blir hentet med renovasjonsbilen.
Se oversikt over gjenvinningsstasjonene og sjekk åpningstidene. -
Hva koster det?
Priser for de ulike abonnementene, finner du her: https://hra.no/hjemme-hos-deg/priser/.
Et standard abonnement omfatter henting av fire beholdere på 140 liter. Det er beholdere for matavfall, glass- og metallemballasje, papp og papir og restavfall. Plastemballasje sorteres i egen sekk. Endrer du til større beholder for papir, dekker renovasjonsgebyret også dette.For priser for levering til gjenvinningsstasjonen, ekstra sekk til restavfall og annet, se vår prisliste.