{{warning.boldText}} {{warning.text}} Les mer

Forslag til gebyrendring for 2025

HRA foreslår å øke gebyrene for 2025. Her kan du lese hvorfor.

Forslaget innebærer en økning på en femtilapp i måneden for et standard abonement.

Inntektene fra renovasjonsgebyr går til å dekke utgifter knyttet til det det koster å hente og behandle avfallet fra alle private husholdninger og hytter i våre fem kommuner.

Slik får du månedlig faktura

Hva går gebyrpengene til?

Renovasjonstjenesten drives etter selvkostprinsippet, som innebærer at inntekter fra gebyret for en tjeneste eller et produkt ikke skal overstige kostnadene ved å produsere tjenesten eller produktet. Vi har ikke lov til å tjene penger på de områdene som er omfattet av selvkost.

Renovasjonsgebyret går blant annet til:

  • henting av avfall hjemme hos husholdningene
  • drift av gjenvinningsstasjonene
  • behandling av alt innsamlet avfall
  • frakt og betaling for restavfall som leveres til energigjenvinningsanlegg
  • transport av sortert avfall
  • statlige avgifter og administrasjon
  • retur av plastemballasje, glass- og metallemballasje, papp og papir
  • gratis mottak av farlig avfall, kjølemøbler med Klorfluorkarboner (KFK), elektrisk/elektronisk avfall og vinduer som inneholder farlige stoffer
  • drift av biogassanlegget som omdanner mat til klimanøytralt biodrivstoff

 

Årsaken til økningen

Det er flere årsaker til at gebyret for 2025 øker, utover den generelle lønns- og prisutviklingen i samfunnet. De siste årene har tjenesten vår kostet mer enn hva vi har krevd inn av gebyr, og vårt selvkostfond er i minus. I tillegg opplever hele avfallsbransjen særskilt økning av prisene på disse tre områdene:

Kjøretøymateriell og vedlikehold – Utgiftene til verkstedtjenester, bildeler og forbruksmateriell som dekk og kjetting øker mer en generell prisvekst. Våre renovasjonsbiler kjører en strekning tilsvarende ti runder rundt jordkloden årlig. Det gir stor slitasje.

Avgift på forbrenning av restavfall – Staten har de siste årene økt forbrenningsavgiften med 250 prosent. Det er en bevisst økning, etter prinsipp om at forurenser betaler. Når nær halvparten av alt husholdningsavfallet havner i restavfallet, blir utgiftene til forbrenning av restavfall svært høye. Vi vet at 56 prosent av innholdet i restavfallsbeholderen kunne vært sortert, og at store pengesummer hvert år bokstavelig talt går opp i røyk. 

Forsikringspremier – Avfallsbransjen er brannutsatt, ofte fordi mange ikke sorterer det farlige avfallet sitt riktig. I snitt er det én brann eller branntilløp i norske avfallsanlegg hver dag. At anlegg i andre deler av landet har brent ned, har ført til at hele bransjen nå betaler dyrt for forsikring.

 

Hva skjer videre?

  • Oktober: Forslaget på 12 prosent økning i gebyret for 2025 er sendt over til eierne våre (kommunene)
  • November: Eierne møtes for orientering om gebyr og budsjett for 2025
  • Desember: Behandling og vedtak i alle kommunestyrer.

 

Vi jobber med å redusere kostnadene

HRA ser med bekymring på gebyrutviklingen, og har allerede startet et kostnadsreduksjonsprogram. Alle deler av virksomheten gjennomgås med tanke på reduserte kostnader og/eller økning av inntekter som ikke kommer fra gebyrer. Som en del av dette, blir også tjenestetilbudet vurdert. Husholdningsrenovasjonen har av ulike grunner hatt ekstraordinær kostnadsutvikling de siste årene, og vi jobber for tiden med å gjennomgå og effektivisere henterutene og hentekalenderen.  

Tiltak som planlegges gjennomført i løpet av 2025, har som mål å redusere renovasjonskostnadene med 15-20 prosent. Dette vil effektivt dempe gebyrutviklingen fram i tid. 

I tillegg til mer effektive henteruter, er det sannsynlig at henteintervallet for restavfall endres fra to til fire uker i løpet av 2025. Fire ukers henteintervall har vært vanlig i mange kommuner i mange år, blant annet i Innlandet. De siste årene har stadig flere avfallsselskap over hele landet endret til fire ukers intervall.