Innledning
Lovens formål (§1) er som følger:
«Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.»
Aktsomhetsstandarden i åpenhetsloven bygger på FN’s retningsgivende prinsipper for ansvarlig næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) og OECD sin veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv:
Figur: OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger.
For å tilfredsstille loven og de internasjonale standardene, gjennomføres en prosess for aktsomhetsvurdering som innebærer:
- Forankre ansvarlighet i virksomhetens retningslinjer
- Kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som virksomheten enten har forsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet til virksomhetens forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere
- Ivrksette egnede tiltak for å stanse, forebygge og/eller begrense negative konsekvenser basert på virksomhetens prioriteringer og vurderinger
- Følge med på gjennomføring og resultat av tiltak
- Kommunisere med berørte interessenter og rettighetshaver om hvordan negative konsekvenser er håndtert
- Sørge for eller samarbeidet om gjenoppretting og erstatning der det er nødvendig
I tråd med formålet om å fremme større åpenhet om risiko rundt menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, pålegges deriblant HRA jmf. Åpenhetsloven §4 å offentliggjøre en redegjørelse om aktsomhetsvurderingene. Denne skal minst inneholde:
- En generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
- Opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom aktsomhetsvurderinger
- Opplysninger om tiltak som virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene
Dette dokumentet er utarbeidet for å oppfylle HRAs plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger.
Dokumentet vil oppdateres og offentliggjøres årlig innen 30. juni (krav fra og med 2023). Det vil også oppdateres ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurdering.
HRAs tilnærming til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Sammen med innbyggerne våre gjør vi en av de viktigste jobbene på Hadeland og Ringerike! Du sorterer, og vi håndterer avfallet.
HRAs hovedoppgave er å håndtere avfallet fra cirka 27 500 husstander og 7000 hytter. Til sammen betjener vi om lag 69 000 innbyggere i kommunene Ringerike, Gran, Lunner, Jevnaker og Hole. Dette er en lovpålagt ordning som finansieres av innbyggernes renovasjonsgebyr.
Når du sorterer matavfall, plastemballasje, papir, restavfall og glass- og metallemballasje, kommer vi og henter det.
På Trollmyra på Jevnaker sørger vi for at matavfallet blir til biogass for renovasjonsbilene våre og biogjødsel for bønder på Hadeland og Ringerike.
Plasten og papiret presser vi, slik at det kan gjenvinnes som ny plast og papir, mens restavfallet blir til ny energi i form av oppvarming og strøm. Slik er vi i praksis en miljøbedrift, og den viktigste delen av jobben bidrar du til ved å sortere avfallet.
I tillegg til avfall fra innbyggerne, tar vi imot næringsavfall og farlig avfall. Vi tar også imot matavfall fra flere kommuner utenom regionen. Dette gjør vi blant annet om til drivstoff i form av biogass på bioraffineriet på Trollmyra.
HRA er ISO-sertifisert etter ISO-standardene 9001 og 14001.
Samfunnsoppdrag
HRAs samfunnsoppgave er å håndtere lokalsamfunnets avfall så effektivt, miljøvennlig og verdiskapende som mulig. Formålet er at vi sammen med innbyggerne sørger for at avfall kan brukes igjen og igjen. Slik bidrar vi til et mer bærekraftig samfunn.
Eierkommunenes aksjonæravtale sier at HRA skal:
- Oppfylle eierkommunenes forpliktelser etter forurensningsloven, knyttet til innsamling og gjenvinning av ressursene i husholdningsavfallet.
- Gi et fremtidsrettet og bærekraftig tjenestetilbud som vektlegger eierkommunenes ambisjoner om reduserte utslipp av klimagasser, samt lokal og regionalutnyttelse av ressursene i husholdningsavfallet, herunder gjenvinning av energi, materialer og næringsstoffer på kommersiell basis.
- Gi et kostnadseffektivt tjenestetilbud.
- Gi et brukervennlig, fleksibelt og likeverdig tjenestetilbud for innbyggerne, som på en positiv måte stimulerer til bærekraftige holdninger og adferd. HRA er eierkommunenes primærrådgiver i avfallsrelaterte spørsmål.
I HRAs vedtekter som er vedtatt ved generalforsamling står det i §1-3:
- Selskapets formål er avfallshåndtering.
- Selskapet skal arbeide med gjenvinning, herunder behandling, foredling og salg av varer og tjenester som baserer seg på selskapets anlegg, systemer og maskiner.
Visjon og verdier
HRAs ansatte samarbeidet i 2021 om en felles visjon og verdier, som ble vedtatt for selskapet:
Visjon
Vi skaper verdier!
Verdier
I HRA er vi engasjerte, fremoverlente lagspillere!
Bemanning og lokasjoner
Selskapet har per 2023 om lag 80 hel- og deltidsansatte. Dette er renovatører som henter avfallet, operatører på gjenvinningsstasjonene og i biogassfabrikken, og administrasjonsansatte på Trollmyra.
Hovedanlegget vårt ligger på Trollmyra på Bergermoen i Jevnaker kommune. Her ligger den største gjenvinningsstasjonen vår, biogassraffineri, deponi, renseanlegg og områder for å bearbeide og klargjøre avfall for frakt og foredling. I tillegg holder administrasjonen til på Trollmyra.
Vi drifter gjenvinningsstasjonene på Trollmyra i Jevnaker kommune, Mohagen i Gran kommune og Svingerud i Hole kommune, og Nes og Sokna i Ringerike kommune. Roa gjenvinningsstasjon i Lunner kommune driftes av Lupro på oppdrag fra HRA.
Organisering
Hadeland og Ringerike Avfallsselskap AS (HRA) er et interkommunalt aksjeselskap. Det eies av kommunene Gran og Lunner i Innlandet fylke, og Ringerike, Hole og Jevnaker kommunene i Viken fylke.
HRA har et profesjonelt styre bestående av totalt 6 styremedlemmer. Av disse er 4 kvinner og 2 menn. Ledergruppen i selskapet består av daglig leder i tillegg til 7 avdelingsledere.
Økonomi- og HR-sjef har ansvaret for at kravene i åpenhetsloven etterleves.
Retningslinjer og rutiner for håndtering av risiko
HRA har et omfattende ansvar for å forvalte ressursene i avfallet på en forsvarlig måte. Vi jobber kontinuerlig for å minske klimaavtrykket vårt, og å minimere utslipp til luft, vann og jord. Vi følger FN’s retningsgivende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECD’s retningslinjer for ansvarlig næringsliv.
Vår overordnede tilnærming for å oppfylle vår forpliktelse til å respektere grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold styres gjennom vårt arbeid med bærekraft som omfatter både egen virksomhet og leverandørkjeden.
FNs bærekraftsmål
I 2021 gjennomførte HRA en vesentlighetsanalyse for å finne hvilke av FNs bærekraftsmål som særlig berører vår virksomhet. En vesentlighetsanalyse får fram virksomhetens vesentlige påvirkning på økonomiske, miljømessige og sosiale forhold, og hvor viktig de ulike bærekraftsmålene er for interne og eksterne interessenter.
Under vises de områdene vi har størst mulighet til å kunne påvirke positivt. Dette danner grunnlaget for hvordan vi prioriterer fokusområder i bærekraftsarbeidet vårt.
Etiske retningslinjer
HRA følger norsk lovverk for helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, og for likestilling og fravær av diskriminering.
HRAs etiske retningslinjer og arbeidsreglement setter tydelige rammer for hvordan vi forventer at ansatte opptrer mellom kollegaer og ut mot eksterne – alle skal behandles med respekt og verdighet.
Anskaffelsesstrategien/reglementet og de etiske retningslinjernefor leverandører beskriver våre forventninger til leverandører på samme måte som vi har for våre ansatte. Alle skal behandles med respekt og verdighet, de skal opptre seriøst og aktsomt for å unngå skader og negative konsekvenser for mennesker og miljø.
HRA er bevisst sitt sosiale ansvar både for samfunn og miljø. For å sikre sosial ansvarlighet for arbeidstakerne som deltar i produksjonen av de produkter som leveres til HRA, har vi etiske retningslinjer som leverandørene våre må følge.
System for håndtering av informasjonsplikten
HRA har rutine for mottak og behandling av henvendelser i kommunikasjonsavdelingen.
Det er opprettet informasjon på selskapets hjemmeside om hvor man sender henvendelser også for åpenhetsloven.
Funn og tiltak
Gjennom aktsomhetsvurderingen har vi kartlagt eventuelle negative konsekvenser og vesentlig risiko. Ut fra dette har vi satt tiltak for å beregne risiko.
Vesentlige risikoområder i vår egen virksomhet og tiltak for å beregne risiko
HRA har vurdert det dit hen at vi ikke har noen områder internt med risiko for negative konsekvenser eller vesentlig risiko opp mot menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
HRA som arbeidsgiver styres etter et omfattende lovverk og er omfattet av tariffavtale som sikrer arbeidsforholdene til de ansatte. Vi har tydelige og kjente retningslinjer i forhold til etikk, likestilling og mangfold og varsling. Følgende tema diskuteres årlig innad i arbeidsmiljøutvalget hos HRA der også tillitsvalgt er med:
- Risiko for diskriminering eller andre hindre for likestilling
- Gjennomgang av varslingsrutiner
- Bruk av deltidsstillinger og innleie
- Evaluering av behov for kontrolltiltak
I forbindelse med årlig medarbeidersamtale er det gjennomgang med alle ansatte i forhold til etiske retningslinjer, trivsel på jobben, m.m.
Vesentlige risikoområder i leverandørkjeden
For selve aktsomhetsvurderingen ble det lagt opp til en risikovurdering av selskapets leverandører. Ut fra prinsippet om vesentlighet ble det valgt å vurdere samtlige leverandører med et årlig kjøpsomfang fra HRA på over nasjonal terskelverdi for klassisk sektor, dvs. 1,3 mill. kroner ekskl. mva. I år utgjorde dette 19 leverandører. I tillegg har man plukket selektivt og vurdert utvalgte leverandører med et årlig kjøpsomfang over kr 500 000. I år ble 4 av disse leverandørene vurdert.
Leverandørene ble vurdert som lav risiko, middels risiko eller høy risiko. Dette var basert på hvilken bransje de tilhører, tidligere gjennomførte aktsomhetsvurderinger, HRA sin kunnskap om leverandøren basert på hva selskapet kjøper inn av varer og tjenester, samt kjennskap til bakenforliggende leverandørkjede.
Leverandørene ble vurdert som lav risiko, middels risiko eller høy risiko, basert på hvilken bransje de tilhører, HRAs kunnskap om leverandøren basert på hva HRA kjøper inn av varer og tjenester, samt kjennskap til bakenforliggende leverandørkjede.
Resultatet av denne aktsomhetsvurderingen i år ga disse resultatene, samt følgende planlagte tiltak:
Risikokategori | Antall leverandører | Planlagte tiltak |
Lav | 15 | Ingen handling |
Middels | 3 | Innhenting av egenerklæringsskjema |
Høy | 5 | Innhenting av egenerklæringsskjema, samt ytterligere undersøkelser av leverandørene (spørsmål og dokumentasjon) |
Leverandørene som ble vurdert til risikokategori Høy har i år hatt sin bakgrunn i en vurdering mot enten DFØ sin høyrisikoliste eller tidligere aktsomhetsvurderinger av bransjen. Bransjene som har fått denne vurderingen er følgende:
- Omsetning av dekk
- Omsetning av drivstoff og oljeprodukter
- Omsetning av arbeidstøy
- Produksjon og omsetning av varer og utstyr i metall
Basert på hvilke svar/tilbakemeldinger HRA får fra opplysningene som etterspørres, vil det bli vurdert videre oppfølgingstiltak.
Tiltak for å begrense risiko i leverandørkjeden
Gjennom våre etiske retningslinjer for leverandører kommuniserer vi tydelig våre forventninger om at leverandørene følger retningslinjene basert på FN- og ILO konvensjoners krav til arbeids- og menneskerettigheter. HRA slutter seg til FNs 10 grunnleggende prinsipper for ansvarlig næringsliv.
Hvis det oppdages brudd på menneskerettigheter og grunnleggende standard for anstendig arbeids hos leverandør eller underleverandører, eller vesentlig risiko for slike brudd, skal vi informeres omgående. Dette kravet er inkludert i våre kontrakter med leverandørene. Dersom det avdekkes potensielle eller faktiske brudd i leverandørkjeden, følger vi opp gjennom dialog med den aktuelle leverandøren og aktuelle interessenter, som f.eks. fagforeninger. Brudd som ikke adresseres innen rimelig tid, kan føre til suspendering/terminering av kontrakt.
Implementering
Vi implementerer vår forpliktelse til grunnleggende menneskerettigheter i tråd med ‘
aktsomhetshjulet’ for ansvarlig næringsliv, anbefalt av OECD og som påpekt i åpenhetsloven. Dette innebærer:
- Øverste ansvar ligger hos selskapets ledelse og styre
- Alle ansatte gjøres oppmerksom på våre forpliktelser og sin rolle i å bidra til gjennomføring
- Vi gjennomfører aktsomhetsvurderinger for vår leverandørkjede
- Vi etablerer rutiner for regelmessige aktsomhetsvurderinger og rapportering i tråd med Åpenhetsloven
- Vi følger opp informasjon om negative konsekvenser og vesentlig risiko for ansatte og andre berørte av vår virksomhet
- Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger av våre leverandører gjennomgås årlig
Kontakt
For spørsmål om denne redegjørelsen og vår tilnærming til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, send en e-post til firmapost@hra.no og merk med "Åpenhetsloven".